PENGURUSAN MURID
PENGENALAN
Jaafar Muhammad (1998) mendefinisikan pengurusan sebagai satu
proses mengagihkan input-input organisasi dengan cara perancangan,
pengorganisasian, pengarahan dan pengawalan bagi tujuan untuk mengeluarkan
output (perkhidmatan) yang diperlukan oleh pelanggan agar objektif organisasi
tercapai. Dalam erti kata lain, pengurusan murid merupakan proses-proses yang
berkaitan dengan perancangan kerja atau program bagi murid, pengelolaan murid
dan program secara berkesan, pengawalan dan penilaian prestasi murid dan
program serta pemilihan dengan kaedah yang berkesan dalam pengurusan
organisasi.
Konsep pengurusan murid
- Perancangan
- Pentadbiran (memoin)
- Pengawalan atau pemulihan
Mengurus rekod murid
-
Mengurus rekod murid
boleh didefinisikan sebagai bidang pengurusan yang bertanggungjawab untuk
menjaga, bersistematik mengawal penciptaan, penerimaan, penggunaan dan ciri
rekod termasuklah proses menjaga dan memelihara bukti dan maklumat murid ke
dalam bentuk rekod. Hal ini menandakan bahawa mengurus rekod murid adalah satu
perkara yang perlu dilakukan supaya maklumat yang berkaitan dengan murid dapat
disusun atur dan disimpan dengan teratur, cekap dan selamat dari
perkara-perkara yang memusnahkannya. Sekiranya ini terjadi, pastinya ia akan
memberi kesan yang mendalam kerana data berkenaan murid amat diperlukan bagi
merancang strategi pengajaran dan pembelajaran. Perkara ini merupakan
sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan secara
berterusan dan dilaksanakan secara tidak formal selaras dengan Seksyen 19 Akta
Pendidikan 1996.
-
Tujuan mengurus buku
rekod ialah:
-Mantapkan sistem pengurusan murid di sekolah
-Kemaskini profil murid
-Mengetahui perkembangan akademik, emosi,
sahsiah, dan tingkah laku pelajar
-Menyediakan maklumat lengkap mengenai kemajuan
pelajar dalam segala aspek perkembangan potensi
-Sevagai panduan kepada ibu bapa dalam memahami
kemajuan dan kebolehan anak mereka
-Sebagai panduan kepada pelajar itu sendiri
untuk mengetahui potensi diri masing-masing
-Kesediaan kognitif
Berkait rapat dengan mental untuk memahami dan juga berfikir.
Perkembangan mental bergantung kepada umur seseorang.
-Kesediaan afektif
Tertumpu kepada sikap, keinginan, perasaan, minat, dan nilainya untuk menerima pelajaran yang disampaikan.
Bagi pelajar yang berminat dan sentiasa berfikiran positif akan memainkan peranan yang aktif dan agresif dalam setiap aktiviti tersebut.
Standford 1971: Pembelajaran berkesan dipengaruhi oleh sikap pelajar dan bukan bilangan berapa kali pelajar mengulangkaji pelajaran
-Kesediaan psikomotor
Merujuk kepada penguasaan kemahiran yang berpusat kepada tindakan fizikal termasuklah perkembangan fizikal iaitu fungsi anggota dan pengawalan penyelarasan penggerak di dalam seluruh tubuh badan.
Ulasan
Catat Ulasan