STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN
Faktor fizikal
-Susunan kerusi dan meja mengikut kumpulan
-Bilik pembelajaran dihias, dibersihkan dan dikemas dengan rapi seperti membuat: carta organisasi kelas, poster, gambar yang berkaitan dengan matapelajaran.
-Saiz bilik pembelajaran mempunyai ruang yang cukup untuk bergerak dapat memberi keselesaan kepada murid-murid menjalankan aktiviti kumpulan atau aktiviti permainan
Faktor sosial
-Merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran sosialnya.
-Faktor yang memberi kesan kepada persekitaran psikososial yang sihat ialah pendekatan pengajaran, gaya kepimpinan guru, bentuk komunikasi dan corak interaksi yang diwujudkan
-Interaksi dan komunikasi antara dua hala (guru dengan murid)
-Membina peraturan
-Menentukan perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan
Faktor emosi
-Gaya kepimpinan (authoritarian)
-Mengawal murid melalui ganjaran dan hukuman
-Wujud suasana tertekan dan tidak kondusif
Ulasan
Catat Ulasan